Käytettävyystestaus-palvelussamme suunnitellaan asiakaskohtaisesti testaus, johon osallistuvat tuotteen tai palvelun loppukäyttäjät. Tyypillisiä testausprojekteja ovat muun muassa uuden verkkosivuston, verkkokaupan tai sovelluksen käytettävyystestaukset. Testattavia kohteita voivat olla esimerkiksi käyttöliittymän intuitiivisuus ja helppokäyttöisyys sekä käytetty termistö.
Heuristisessa arvioinnissa käytettävyyttä arvioidaan ilman käyttäjää. Projekteissa 2-5 hengen tiimi käy palvelun läpi ja arvioi käytettävyyttä esimerkiksi Nielsenin heuristiikkoihin verraten. Tiimin jäsenten raportit koostetaan yhteen ja tiimi jaottelee huomiot vakavuusluokkiin sekä työstää kehitysehdotukset käytettävyyshaasteiden korjaamiseksi.
Projektissa testattiin Turun kaupungin kehittämää kaupungin verkkopalveluihin liitettävää asiointitiliä ja ostoskoria. Molemmat palvelut olivat testausvaiheessa vielä prototyyppivaiheessa ja testauksen tavoitteena oli selvittää mahdolliset käytettävyysongelmat, jotta ne voidaan minimoida jo suunnitteluvaiheessa.
Projektin tavoitteena oli testata ostoskorin ja asiointitilin käytettävyyttä keskittyen perustoimintoihin. Testaus suoritettiin otannalla palveluiden tulevista todellisista käyttäjistä käyttäen useita eri alustoja.
Testauksesta koostettiin raportti asiakkaalle, joka sisälsi käytettävyystestauksen tulokset sekä analysoinnin perusteella tehdyt kehitysehdotukset.
Gamu Ry tilasi Digihelppari-sovelluksen kehityksen ja testauksen theFIRMAlta. Projektia testattiin varsin laajasti projektin aikana loppukäyttäjillä aina interaktiivisesta mockupista valmiiseen sovellukseen. Kehityksen alkumatkassa tehtiin myös heuristista arviointia sovelluksesta, jolloin käytettävyyeen liittyviä haasteita saatiin testattua ja korjattua jo ennen kuin sovellus meni testattavaksi loppukäyttäjille.
Heuristisessa arvioinnissa kolmen hengen tiimi kävi sovellusta läpi arvioiden käytettävyyttä Nielsenin heuristiikoihin. Raportit koostettiin yhteen, käytettävyyden vakavuus priorisoitiin asteikolla 1-3 ja suunniteltiin kehitysehdotukset käytettävyyshaasteiden korjaamiseksi. Raportti käytiin läpi sovelluksen kehitystiimin kanssa, jolloin kirjallisen raportin lisäksi käytiin myös interaktiivista dialogia kehitystiimin kanssa. Näin varmistettiin, että sovelluskehittäjien oli selkeää lähteä korjaamaan käytettävyyteen liittyviä haasteita.
Sivustolla on käytössä upotettu Google Maps -kartta. Upotus voi siirtää käyttäjän IP-osoitteen Googlelle ja Google voi asettaa omia evästeitään palvelun toimittamiseksi. Evästeiden tekniset tiedot ja voimassaoloajat määräytyvät Googlen omien käytäntöjen mukaan.